What’s in it for me?

Et lite tips når det gjelder å få bookingansvarlige interessert i å booke deg: Det handler i svært liten grad om musikken din. Det handler ikke om demoen eller presseklippene eller bandbildene du sender med. Det bookingansvarlig er interessert i er ikke hva du gjør, men hvor mange som kommer for å se på når du gjør det. Med andre ord: hvor mange billetter kommer du til å selge, og hvor mye øl kommer disse menneskene til å kjøpe?

Bookingfolk er opptatt av musikk, men det de lever av er å selge øl.

Derfor er det viktig at du synliggjør hva du kan bidra med i så måte når du skal selge deg inn på en klubb, en pub eller et annet sted som drives av proffer. Det viser at du skjønner hvordan verden er skrudd sammen, sett fra arrangørens synspunkt. Fortell om mailinglista di, og hvor mange av fanbasen som abonnerer på den som bor i nedslagsfeltet til det aktuelle spillestedet. Fortell om street-teamet ditt og hvor aktive de er når det gjelder å henge plakater og skaffe PR for konsertene dine. Fortell hvor mange som møtte opp på den siste giggen din. Har du tenkt å kjøpe annonseplass på lokalradioen eller i lokalavisa på stedet for å promotere giggen må du selvfølgelig nevne det. Oppgi referanser – hun bookingdama som var så overrasket over at du dro stinn brakke på den pub’en en helt vanlig onsdag i forrige måned, for eksempel. Eller han klubbeieren som gjerne ville ha deg tilbake igjen. Sitér presseklipp som sier noe om publikumstall. Oppgi linker til de youtube-videoene fra den konserten du holdt der folk sto som sild i tønne foran scenen. Kort sagt: synliggjør hvilke fordeler arrangøren får av å booke deg. kan du snakke om musikken, vise bilder av bandet og spille demoteipen din.

Disse grepene garanterer deg ikke en gig, men om du har noe å fare med vil de øke sjansene dine betraktelig. Et råd til slutt: ikke ljug. Det bør være en viss sammenheng mellom det publikumstallet du sannsynliggjør og det som faktisk blir resultatet i døra når kvelden kommer. Om du flasher to hundre fans og det kommer femten, hvorav ti står på gjestelista, kommer det nok til å bli lenge til du får sjansen til å spille på den scenen igjen.

Advertisements

~ av Erlend Tiller den 10. oktober 2008.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: