Hold nå kjeft om deg selv en stund

Folk går lei av mennesker som bare prater om seg selv. Så når du snakker med/til fansen, det være seg på hjemmesida di, i epost, i annonser eller i pressemeldinger, for den saks skyld, skal du ikke fokusere på deg selv, men på mottakeren av budskapet ditt. Hva bringer du til bords for ham eller henne? Hvordan får musikken din mottakeren til å føle seg? Hvilke fordeler får vedkommende av å tegne seg på mailinglista di? Hva er det du gjør som mottakeren vil ha nytte eller glede av?

Jeg har gjort ditt, vi skal gjøre datt, jeg, meg, mitt …bla, bla, bla! Det er ikke deg det handler om.

Folk kjøper ikke en drill fordi de trenger en drill, folk kjøper en drill fordi de trenger et høl. Hvilket verktøy som produserer hølet er revnende likegyldig, så lenge det produserer det hølet man trenger. Om du skal selge en drill skal du altså ikke fokusere på drillen, men på hølet.

Samme med musikk, også: Det er en grunn til at fansen digger musikken din, laster ned lydfilene dine, kjøper CD’ene dine og stiller på konsertene dine. Og den har veldig lite med deg å gjøre. For de fleste av dem er du bare verktøyet som gir dem det de vil ha.

Prøv å bytt fokus nesten gang. Ikke bruk «jeg» eller «vi» – bruk «du». Sørg for at du formulerer budskapet på en sånn måte at det kommer klart fram hvilke fordeler mottakeren får av å gjøre det du vil at vedkommende skal gjøre – gi det en verdi som betyr noe for noen andre enn deg selv. Selg hølet!

Reklamer

~ av Erlend Tiller den 11. oktober 2008.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: