Du er ingenting uten fansen

Aktive fans er er det beste markedsføringsverktøyet du har, både online og offline. Oppmerksomhet er i ferd med å bli en mangelvare, og den oppmerksomheten du får har etter hvert blitt så fragmentert at massemarkedsføring ikke lenger er økonomisk forsvarlig. Avisannonser og radio- og TV-reklame er det ikke lenger noen som legger merke til, og nettet handler mer og mer om å bygge sosiale nettverk. Du kan ikke være overalt hvor du trenger å være til enhvert tid, og derfor må du fokusere på de mest dedikerte fansene dine og få dem til å gjøre promojobben for deg.

Det er ingenting som er så viktig som forholdet du har til fansen. Hele din økonomiske suksess som artist avhenger av styrken og bredden i dette forholdet, og det er med det som utgangspunkt at du kan tjene til livets opphold gjennom å selge musikk, billetter og merch. Derfor er det viktig at du finner de verktøyene du trenger for å skape, vedlikeholde og styrke forholdet til fansen. Det handler ikke lenger om reklame, om enveiskommunikasjon, det handler om dialog, om samhandling.

Et godt eksempel her er Henry Rollins – vokalist i Black Flag og Rollins Band, skuespiller, standupkomiker, forfatter, radioprogramleder og TV-vert. Du har garantert sett eller hørt ham gjentatte ganger i minst én av disse rollene. Suksessfull som han er, lar han ikke suksessen komme mellom seg og fansen. Sender du ham en mail med et konkret spørsmål, får du svar – ofte bare i løpet av noen timer. Han er ordknapp, men han er hyggelig, og han svarer på det du spør om. Jeg vet det, for jeg har opplevd det ved gjentatte anledninger. Resultatet er at Rollins i mine øyne går fra å være idol til også å være litt kompis, og at jeg derfor er litt mer oppmerksom når jeg får mailer via mailinglista hans. Terskelen min for å handle noe i nettbutikken hans senkes, og han er nærmest garantert at jeg stiller neste gang han gjør en gig eller et spoken word-show i nærheten. Det betyr også at jeg er mer positivt innstilt til å promotere ham her i min egen blogg.

Mer om Rollins her. Sjekk ut noen av spoken word-utgivelsene hans. Dette er intelligent standup på sitt aller beste.

Hva kan vi lære av dette? Først og fremst at det lønner seg å tilgjengeliggjøre deg selv for hjelperne dine. Bruk websiden din som et utgangspunkt for dialog – bruk mailinglisten din aktivt, og gjør det lett for fansen å komme i kontakt med deg. Besvar alle henvendelser som om de kom fra dine beste venner – på mange måter gjør de nettopp det.

Reklamer

~ av Erlend Tiller den 12. oktober 2008.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: