Hvem høres du ut som?

De fleste musikere hater å bli sammenlignet med andre. Vi er tross alt kunstnere, kreatører, unike i vårt uttrykk, ikke sant? Og da er det rent ut sagt fryktelig irriterende å hele tiden skulle bli sammenlignet med (og kanskje havne i skyggen av) en eller annen, mer kjent artist.

Men dette er faktisk ikke så ille når man først begynner å tenke etter. Ganske enkelt fordi vi er skrudd sammen slik at vi automatisk ser etter sammenhenger når vi skal innhente ny informasjon. Noen få referansepunkter gjør det lettere for oss å plassere en informasjonsbit der den naturlig hører hjemme. Uten disse referansepunktene har vi mye vanskeligere for å arkivere og huske informasjonen vi mottar – nye inntrykk, nye lyder, nye sanger…

Det er også viktig å ha disse referansepunktene når vi leter etter ny input. Vi velger på bakgrunn av tidligere erfaringer, og disse erfaringene kan brukes for å gi anbefalinger med ganske stor grad av treffsikkerhet. Leter du etter en CD på Amazon.com, vil de kunne gi deg anbefalinger på bakgrunn av hva du har kjøpt tidligere, og på bakgrunn av hva andre har kjøpt som også har kjøpt noe du har kjøpt. Treffsikkerheten er ikke 100%, men uansett langt høyere enn å bare slenge ut anbefalinger i blinde.

Det virker den andre veien, også: Sjansene er store for at du aldri har hørt bandet mitt, Rototiller. Skal jeg forklare deg hva slags musikk vi spiller, må jeg begynne å båssette den. Jeg må finne noen felles referansepunkter for at du skal forstå hvilken type band vi er.

–Vi spiller Stonerrock, sier jeg kanskje. Så ser du kanskje for deg Kyuss eller Queens of the Stone Age? Vi høres ikke ut som noen av dem, og om du er blodfan og det var det du forventet deg, ville du nok bli skuffet.

–Vi spiller tungrock, sier jeg kanskje. Men tungrock er et svært begrep, og jeg aner jo ikke hvilke bilder dette utløser i hodet ditt – kanskje du ser for deg Iron Maiden? Vi høres overhodet ikke ut som Iron Maiden.

«Tungrock med røtter i 70-tallet» bringer oss litt nærmere, men vi er fortsatt ikke helt der. Vi høres for eksempel ikke ut som Uriah Heep, Deep Purple eller Nazareth.

Skjønner du hvor jeg vil? Jeg foreta en direkte sammenligning med et konkret band for å få deg til å forstå. Rototiller høres litt ut som Clutch, Corrosion of Conformity, Sabbath, Zeppelin, Audioslave… ringer det noen bjeller?

Hva om du ikke har noen referansepunkter til denne musikken i det hele tatt? Hva om du har bodd under en stein i Himalaya siden 1949, og ikke har noen musikalske referanser utover Bing Crosby? Er det da mulig for meg å beskrive hva det er jeg spiller?

Poenget mitt her er at «høres ut som» ikke er negativt. Tvert imot, det er nødvendig for å beskrive noe noen ikke kjenner fra før. Konkret betyr det at du bør inkludere denne informasjonen i presseskriv, følgebrev og på websiden din, slik at potensielt interesserte med et øyekast kan avgjøre om det du gjør er noe for dem eller ikke.

~ av Erlend Tiller den 12. oktober 2008.

Legg igjen en kommentar

 
