Seks feil band gjør på nettet

1. Den digitale brosjyren
Internett handler om dialog, ikke enveiskommunikasjon. Interaksjon handler om mer enn å klikke på linker, og du gjør lurt i å høre på hva fansen har å si når de har noe å melde. Jeg sier ikke at enhver liten artikkel på websiten din skal ha et kommentarfelt, eller at du ha egne forumsider for fansen, men du skal ha en tydelig epostadresse slik at folk kan komme i kontakt med deg (eller noen som representerer deg, om du heter Ringo Starr) som et absolutt minimum. Om nødvendig kan du sette opp egne adresser for presse og booking-henvendelser i tillegg. Les eposten din, og besvar den.

2. Overdesign
Folk besøker websiten din fordi de vil lære mer om bandet ditt og musikken din – ikke for å beundre antallet photoshopfiltre designeren din har tilgjengelig. Ikke gjør ting unødvendig vanskelig bare fordi du eller designeren din syns det ser pent ut. Design skal ikke komme i veien for funksjonalitet – og funksjonalitet er nøkkelordet her. Ikke forlang at leseren skal løse Rubiks kube for å få se turnéplanen din.

Tips: Er du musiker, så sørg for at websiten din handler om musikken din. Gi rask og enkel tilgang til det folk kommer dit for: 1) mp3-filer/nedlastbare filer, 2) tekster/diskografi, 3) konsert-/turneliste, 4) kontaktinfo, og 5) hvor kan jeg kjøpe musikken/CD’ene/konsertbilletter. Bilder, gamle settlister, bandblog og annet som bidrar til å formidle personligheten din er også fint, men kommer i andre rekke etter tingene allerede nevnt.

Ikke la webdesigneren din bygge et porteføljeeksempel på din bekostning. Spør fansen hva de vil ha, følg med på hvordan de bruker websiten din (Google Analytics er et godt verktøy), og gi dem det de vil ha uten en masse dill.

3. Flash
Ooooh, multimedia! Kjempetøft! Men du kaster bort tiden min når jeg må vente mens dansende kyllinger eller noe annet meningsløst crap skal laste. Enda verre er det med websider som i sin helhet er laget i Flash – de hindrer fansen i å linke inn i siten din – for eksempel til den allerede nevnte turnéplanen din, video- eller mp3-siden din. Fansen forsøker å vise folk veien til kasseapparatet, og du krever at de skal se fem minutter dukketeater før de i det hele tatt får lov å gå inn i butikken?

Tips: Det er ikke noe galt i å bruke Flash i seg selv, men det er en effekt som bør brukes med forsiktighet, og bare når du trenger den. Bygg siten din slik at det er lett å linke til hva som helst, fra hvorsomhest.

4. Mangelfull metadata
Ville du gi ut en CD uten å sette bandnavnet på den? Om jeg laster ned en mp3 av hitsingelen din og den kommer opp i iTunes som «Sang» av «Artist» fra «Album» har du allerede bommet grovt. Hva jeg hører på? Veitda faen, jeg. Samme med navngiving av selve fila: når jeg har lastet ned to dusin filer fra flere forskjellige nettsteder, husker jeg da hvor jeg fant «Spor2_2008.mp3»?

Tips: Fyll alle mulige ID3 data-felt med informasjon. Dette er den digitale utgaven av platecoveret, så gi folket noe å lese på mens de digger musikken din. Artist-, sang- og albuminfo er et absolutt minimum. I tillegg bør du ha med bilde eller lignende cover art, spornummer, komponistinfo, sjanger og innspillingsår. Og legg inn epostadresse og en link til websiden din i kommentarfeltet!

Bruk mp3-filer. Hele sanger. Nedlastbare. Ikke RealAudio, WMA eller noe annet dusteformat, ikke lydklipp og ikke streaming. Gi meg noe jeg kan linke til, dele, laste ned til iPod’en min, spre og evangelisere. Én nøye utvalgt sang gir meg (og deg) uendelig mye mer enn 50 30-sekunders lydklipp jeg ikke kan ta med meg.

5. Ingen søkemulighet
Fans kommer ofte til websiten din på jakt etter noe helt spesifikt – de har kanskje en halv tekstlinje eller navnet på en eller annen obskur sang du ga ut for tre år siden. Om websiten din består av mer enn en håndfull sider, bør du inkludere en tydelig søkemulighet, eller i det minste en link til en søkemulighet, på hver side.

Tips: Google leverer en gratis tjeneste som gjør det mulig å skreddersy en søketjeneste innenfor en website. Bruk den.

6. Begravde nyheter
Si det som er viktig først. Ny skive? På forsiden med den. Ny gig? På forsiden. Ny mp3-fil for nedlasting? Forsiden. Øverst. kan du presentere bandet. Og husk: det er leseren som avgjør hva som er viktig.

Reklamer

~ av Erlend Tiller den 23. oktober 2008.

2 kommentar to “Seks feil band gjør på nettet”

  1. En annan åsikt. Design är bäraren av din produkt innan folk har hört den. Använd designen för att väcka den potensiella kundens uppmärksamhet och nyfikenhet. Se till att din websida känns genomarbetad och bättre än din konkurrents. När målgruppen sedan hör musiken ska de känna igen stilen och tänka «Ja, naturligtvis!»

    En sak till. Nu när du kan reglerna; använd Flash. Flash är den bästa bäraren av ett skräddarsytt budskap på nätet. Om sen budskapet är bra så ligger du redan lite före de andra.
    …och visst har du någonting att säga, var det inte därför du blev musiker?

  2. Et godt innspill, Mark. Design er definitivt viktig – som gammel Art Director kan jeg nesten ikke motsette meg det. Men faren for overdesign er alltid tilstede, og det er derfor viktig at designeren forstår sin oppgave: Han eller hun skal underbygge avsenderens budskap – og alt for ofte ser vi designere som er mer opptatt av å vise hvor flinke de er enn å forsterke eller underbygge noe som helst. Husk hvem websiten skal promotere…

    Når det gjelder Flash så er det et godt verktøy, og effektivt når det brukes riktig. Men å bruke Flash bare fordi man KAN bruke Flash blir feil. Poenget her er at det er vanskelig å linke til lydfiler, bilder og andre downloads om du bygger hele websiten i Flash – og linking er jo noe vi oppfordrer fansen til å gjøre, ikke sant?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: