Selg mer, tjen mer

Jeg har i en tidligere bloggpost sagt litt om viktigheten av å bruke enhver anledning som byr seg for å pushe merch, CD og annet du har å tilby. I dag har jeg lyst til å se litt nærmere på etpar enkle grep som kan øke omsetningen i merchandiseboden din:

Ha mer enn én T-skjorte
I betydningen «flere enn ett design», ikke «flere enn ett eksemplar», da. Eller, forresten: flere enn ett eksemplar, også. Noe av det dummeste du kan gjøre med tanke på omsetningen er å ha med et for lite lager av varene dine. Det er bedre å ha med seg noen skjorter ekstra hjem etter giggen enn å måtte takke nei til tusen spenn mindre i salg fordi du ikke hadde med nok skjorter til at de fem som sto sist i køen også fikk kjøpt. Ikke bare antall, forresten – du selger ikke en str. M til en fyr som bruker XXL, heller. Så ta med nok av alt til alle, og vel så det.

Folk liker å ha litt å velge i. To-tre enkle T-skjortedesign og ett mer forseggjort og fargerikt til samme pris, for eksempel. Noen liker det enkelt, noen liker det forseggjort, og du gjør lurt i å ha noe å tilby begge grupper. I tillegg vil mange oppfatte den forseggjorte skjorta som en bedre deal om den prises likt med de enklere skjortene – selv om innkjøpsprisen ikke trenger å være merkbart høyere for din del.

Hold det enkelt
Enkel prising er smart prising. Hold deg til runde tall og seddelverdier, så slipper du å styre med vekslepenger i alle mulige valører. 100, 150, 200, 250, 300… La Kiwi ta seg av «98,50», «143,90» og «198,-«. Runde tall. Sedler. Og husk for Guds skyld vekslepenger.

Presentasjon
Klubber er omtrent som underjordiske grotter: mørke. Du trenger med andre ord lys for at folk skal kunne få sett varene du har å tilby skikkelig. Et par billige IKEA-spot’er løser det problemet. Enda bedre: kjøp et par batteridrevne spot’er, så slipper du å lete etter stikkontakter og strekke skjøteledninger over halve lokalet for å få lys. Husk ekstra batterier.

Du trenger ikke å presentere hver eneste størrelse du har, men legg fram én av hver vare du har for salg. Lag en tydelig prisliste (OBS! stor skrift, husk det er mørkt i lokalet) og heng den opp slik at alle som står foran merchboden ser den. Har du en bakvegg hvor du kan henge opp skjorter og slikt, så lag store prislapper og fest dem på utstillingsvarene med knappenåler når du henger dem opp. Noen kommer fortsatt til å spørre om hva ting koster, men ikke alle.

Lag pakkeløsninger
Kjøp to T-skjorter og få en CD på kjøpet. Kjøp CD’en og få en gratis baseballcap. Kjøp noe og få noe annet. Eller, om budsjettet ditt ikke tillater deg å være så rundhåndet: Kjøp en CD og få en T-skjorte til halv pris.

Gi bort noe
Klistremerker, nøkkelringer, pins og lignende stash koster en slikk og ingenting i innkjøp. Gir du noe sånt bort sammen med hvert kjøp føler kjøperen at han får noe ekstra – og så er det ekstra PR for bandet, også.

Husk ettersalget
Alle handler ikke i merchboden. Noen venter til de kommer hjem. Derfor skal du lage en bunke visittkort med webadressen din på som de som måtte være interessert kan plukke med seg. Har du merch å selge, skal du også ha den tilgjengelig på nettsidene dine. Visittkortet skal du selvfølgelig også gi til alle som kjøper noe – kanskje de likte skjorta de kjøpte så godt at de vil kjøpe en til kjæresten, bikkja eller svigermor, også…

Advertisements

~ av Erlend Tiller den 29. oktober 2008.

2 kommentar to “Selg mer, tjen mer”

  1. […] som samler har… Et lite apropos til gårsdagens innlegg om merch: Jeg har tidligere snakket om at mailinglista di sannsynligvis er det viktigste verktøyet […]

  2. Kan ikke understreke nok hvor viktig inntektskilde merch kan være ! Ved å følge Erlends råd og samtidig være litt nytenkende på hva merch utvalget skal bestå av. Trenger ikke å bare være t-skjorter, nøkkelringer og klistremerker. Carburetors og Supersuckers er to band man kan lære mye av på denne fronten.

    Som medlem av http://www.bandsbestfriend.no får man masse rabatter hos merch produsenter som både leverer standard og innovative produkter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: