Du kan ikke være alt for alle

Da Metallica slapp «The Black Album» gjorde de et veivalg. De valgte å støte fra seg en del gamle fans for å nå nye fans. Og for å nå flere fans. Noen mener at dette var et lurt grep, andre mener at det bare var et resultat av at Lars Ulrich tenker med lommeboka og driter i fansen sin. Uansett; Metallica fikk en ny og større fanskare, og en del «Metallicapurister» satt tilbake og mumlet om «sellouts»…

En betydelig stilendring vil uvilkårlig gjøre at du mister fans. Eller mange kan komme til å være uenige med deg om du for eksempel tar et politisk standpunkt – i enkelte tilfeller så mange og så mye at det kan få betydelige konsekvenser for både platesalg og turnéplaner. Dixie Chicks, et av de mestselgende countrybandene i USA, fikk erfare det for en tid tilbake da de tok et offisielt standpunkt mot Bush-administrasjonen. Dette falt ikke i god jord i det konservative countrymiljøet, og Dixie Chicks ble boikottet av både fans, konsertarrangører og radiostasjoner over store deler av USA. Samtidig ble de mer synlige for de countrytilhengerne som ikke var like konservative – og fikk et mye større publikum i Europa…

Du må tørre å ta de valgene som gjør at noen kommer til å mislike deg om du vil at noen skal elske deg. Ta Marilyn Manson: Elsket av fansen, hatet av kristenfundamentalister over hele verden. Ville Manson vært like stor blant fansen om han hadde moderert seg for å tekkes dem som ikke liker det han holder på med? Selvfølgelig ikke. Ville Metallica vært like store i dag om de ikke hadde tatt det veivalget i 1991, men heller fortsatt å spille for den harde thrashmetalkjernen på samme måte som de gjorde på åttitallet? Neppe.

Vil du være noe for noen, må du samtidig godta at du ikke er det for noen andre. Spiller du metal, kan du ikke samtidig spille tyggegummipop. Det som skjer når du forsøker å tilfredsstille alle er i beste fall at du blir utydelig – i verste fall at du blir tannlaus og kjedelig, og at du ender opp med å tilfredsstille ingen.

Så – hvem er du, og hva står du for? Hvem er det du er alt for? Og hvem er det du ikke er det for?

Advertisements

~ av Erlend Tiller den 2. november 2008.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: