Metal, mayhem, markedsføring!

Asbjørn Slettemark og Torgrim Øyre har en fortreffelig oppsummering av den norske blackmetal-scenen så langt i Dagbladet i dag. Verdt å lese, enten du har på deg metalbriller eller markedsføringsbriller.

Når Satyricon denne uka slipper platen «The Age Of Nero», er det både mørke og sterke krefter i sving. Et velsmurt internasjonalt promoapparat fra den amerikanske metalgiganten Roadrunner Records – som også gir ut millionselgere som Nickelback og Slipknot – har sørget for at Satyricon-sjef Sigurd Wongraven er på forsiden av metalbibelen Kerrang!.

Jeg kan vel ikke påstå at jeg har førstehåndskjennskap til Black Metal-miljøet, men jeg har bitt meg merke i at mange av musikerne i denne sjangeren har svært godt mediatekke. Det er vanskelig å skulle være kompromissløs premissleverandør og kommersiell suksess samtidig, men det virker som det er flere av de norske bandene som behersker denne kunsten, og derigjennom har oppnådd svært mye både her hjemme og internasjonalt. Fakta er vel at det er Black Metal og beslektede subsjangre som er hovedingrediensen i norsk musikkeksport for tiden, med band som Satyricon, Enslaved, Einherjer, Dimmu Borgir og Borknagard i spissen.

Norske Black Metal-band treffer en nerve der ute og vet å utnytte det. Som Sigurd Wongraven sa i et intervju i bladet Mann:

Folk tror gjerne at ekstrem metal har forandret seg, men slik er det ikke. Musikken har hatt en helt udramatisk evolusjon, og etter hvert har folk begynt å forstå den.

Så gjenstår det å se hva kommersiell suksess, spillemannspris og playlisting på P3 gjør med disse bandenes forhold til fansen. Er den kommersielle suksessen deres fundert i at det rett og slett er flere som forstår musikken deres nå enn før, eller har de «sold out» i øynene til kjernefansen som har fulgt dem fra starten?

~ av Erlend Tiller den 4. november 2008.

5 kommentar to “Metal, mayhem, markedsføring!”

  1. Jeg har hørt på Satyricon siden 1994 og ønsker de så mye suksess som de overhodet klarer å svelge! Hahaha! At flere nå hører på svartmetall enn før er BRA! Heil Satan

  2. Jeg er enig med min venn Ormer (som jeg jo faktisk kjenner, og reint tilfeldigvis hadde kommentert her!) Men favoritten er og blir ‘Nemesis Divina’.

  3. @Ormer og Fata: Nå vet jeg ikke hvor representative dere to er for Black Metal-lytterne her til lands, men ut fra det dere sier konkluderer jeg at dere ikke ser Satyricons kommersielle suksess som negativt ift. bandets cred i kjernemålgruppen?

  4. Jeg har ingen større problemer med dette, selv om jeg er temmelig langt fra å være tr00 og cvlt. Jeg er vel for gammel for slikt. Det plager meg ikke at band jeg har fulgt i lengre tid, slår igjennom, så fremt de fremdeles leverer kvalitet. Da er det markedet som har tilpasset seg, og ikke dem.

  5. Jeg må vel også si meg enig i Fata og Ormers kommentarer. Når det er sagt, så må jeg si at jeg også heller tror at det er mer markedet som har endret seg enn at de gode, gamle black metal banda har forandra seg til å bli kommersiell dritt.

Legg igjen en kommentar

 
