Om å velge bort deler av publikum

De store festivalene sliter. Hove må få nødhjelp fra kommunalt hold, Quarten ble det som kjent ikke noe av i år, Storås får kjeft både for det ene og det andre og rund baut er det krisestemning i festivalbransjen. Men i dag går startskuddet for en annerledes festival – årets Screamfest på Chateau Neuf i Oslo.

Nisjefestivaler er kanskje svaret når det gjelder å holde seg flytende i havet av festivaler. Både publikum, artister og festivalledelse består av idealister, og er genuint opptatt av sjangeren festivalen serverer. Publikum kommer ikke for å se ett eller to band, de kommer for å se alle bandene som spiller.

– Skal man holde på med denne typen ting må man ha en stor lidenskap for det man driver med. Er vi heldige og tjener penger, deles det broderlig, men det er helt klart idealismen som gjør at vi har kunnet holde på såpass lenge, sier festivalsjef og Scream-redaktør Frode Øien til Dagbladet i dag.

For noen dager siden skrev jeg om hvordan du som musiker ikke kan være alt for alle. Dette gjelder i like stor grad for festivalene, virker det som. Sett fra et artistperspektiv er det mer lønnsomt å spille for hundre personer som har et forhold til og bryr seg om det du driver med, enn for tusen som ikke gjør det. Nøkkelen til suksess er ikke å forsøke å favne hele markedet, men å plukke seg ut en nisje og satse der – å gå fra generalist til spesialist. Å velge bort dem som egentlig ikke er interesserte til fordel for dem som er det, og som du kan bygge et langvarig forhold til. Dette vet de på Notodden, på Kongsberg og på Lillehammer. Og på Chateau Neuf.

Reklamer

~ av Erlend Tiller den 7. november 2008.

2 kommentar to “Om å velge bort deler av publikum”

  1. Godt poeng! Jeg er så enig.
    Interessant blogg forresten:) Her vil jeg titte innom fra tid til annen.

  2. Hyggelig sagt, Sofie. Du er hjertelig velkommen til å titte innom når du måtte ønske. Eller abonnér, så får du tilsendt den ukentlige oppsummeringen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: