Varemerkeregistrering

Dagbladet bringer i dag nyheten om at Madrugada har varemerkeregistrert navnet sitt internasjonalt. Madrugada har registrert varemerket sitt i de kategoriene de finner hensiktsmessige – naturlig nok i musikk, film og spill, men også de kategoriene som omfatter merch, som klær, sko, solbriller mm.

Varemerkeregistrering er noe du som artist bør vurdere. Det koster litt, men sikrer deg samtidig rettigheten til å utnytte ditt eget navn. Vi vet allerede hvor stor del av en artists omsetning som ligger i salg av merch, og det ville være dumt å ikke sikre seg at du er den som får inntektene av dette salget. Registreringen gir deg også anledning til å lisensiere ut navnet ditt, og derigjennom ha inntekt på andres utnyttelse av varemerket.

Mer info finner du hos patentstyret, som også er det organet som administrerer patentordningen i Norge.

~ av Erlend Tiller den 22. november 2008.

6 kommentar to “Varemerkeregistrering”

  1. Vet du om dette patentet bare er gyldig i Norge eller om det har videre gyldighet?

    Interessant nok er det bruksplikt på registrerte varemerker. Så hva skal de bruke det til, de har jo lagt ned bandet?

  2. Jeg vil vel tro at de bare har tatt ut patent for Norge, evt. en begrenset registrering for Europa. Er litt usikker på hvordan EUs patentmyndigheter vil forholde seg til å varemerkebeskytte et ord som inngår i portugisisk dagligtale.

    Så lenge det finnes Madrugadaprodukter (CD’er, downloads etc.) i salg vil jeg tro at varemerket regnes som «i bruk» og at bruksplikten derigjennom overholdes. Behandlingstiden for patentsøknader er nok også en faktor for at dette kommer først etter at de har lagt ned bandet – sannsynligvis ble søknaden levert lenge før det kom på tale å legge ned.

  3. Jeg vil tror denne merkevarebeskyttelsen må være begrenset, ja. For man kunne vel ikke merkevarebeskyttet «Soloppgang» i Norge?

  4. Mjo, gitt de riktige forutsetningene tror jeg nok du kan det. «Soloppgang frokostblanding» bør så vidt jeg kan se være registreringsbart – ref. Høyesteretts overstyring av Patentstyrets beslutning om å nekte godkjenning av varemerket «God Morgon» i 2004. Men jeg tror du skal argumentere godt for å få det igjennom hos Patentstyret.

    Madridprotokollen som er nevnt i artikkelen omhandler så vidt jeg kan se internasjonal registrering. Dette kan jo tyde på at Madrugada har foretatt en noe mer omfattende registrering enn først antatt, men jeg vet ikke nok om dette til å kunne si noe om evt. unntak for portugisisktalende land som en del av registreringsgrunnlaget.

  5. Madrugada er et spansk ord, og et vanlig uttrykk i hele den spansktalende verden. Jeg leser over at det ogsaa brukes i Portugisisk. Jeg syntes ogsaa det var merkelig at et vanlig ord skulle kunne merkebeskyttes, men dersom man sammenligner det med engelske «Dawn» virker dat kanskje ikke saa rart likevel. Dawn er f eks navnet paa en saapeprodusent, og jeg regner med at Dawn har beskyttet navnet innenfor den bransjen. Dermed kan f eks en avis ogsaa kalle seg Dawn – eller en artist.

  6. Det meste kan nok regnes som merkevare, og det er opp til de enkelte nasjonale organer å bestemme hvilke kvalifikasjoner som legges til grunn. Jeg er ikke sikker på rettighetsbeskyttelsen i hele verden, men jeg er ganske sikker på at det gjelder utenfor landegrensene. Husk nå at Paris Hilton klarte å få gjennom It’s Hot som et registrert varemerke fordi hun sa det så ofte. Har man penger og blir assosiert er det også en verdi i navnet. I og med at Madrugada har klart å bli ganske stor i Europa er det derfor naturlig å registrere merket deres. Det har en verdi, og mange er ute etter å utnytte slike muligheter…

Legg igjen en kommentar

 
