Er dette riktig måte å behandle unge musikere på, da?

Black Sheeps er som du sikkert har fått med deg bandet som tok rubbel og bit i MGPjr i 2008. I Dagbladet i går fortalte faren til et av bandmedlemmene at bandet følte en viss frustrasjon over at de ikke fikk lov til spille på studioversjonen av «Oro jaska beana». Bare vokalisten fikk være med, mens resten av bandet ble byttet ut med profesjonelle musikere, etter plateselskapets ønske.

Anders Odden i Musikernes fellesorganisasjon har et annet poeng; I dagens Dagbladet påpeker han at denne praksisen også frarøver bandmedlemmene deler av vederlaget for offentlig spilling av låta de selv har skrevet. Musikere får vederlag fra Gramo når låtene de spiller på framføres offentlig – for eksempel på radio. Slik plateselskapet har valgt å gjøre dette er det nå studiomusikerne som får betalt, ikke bandmedlemmene.

Det er i og for seg ikke noe nytt at bandmedlemmer erstattes av studiomusikere, men ville det ikke vært mer renhårig overfor bandmedlemmene, som faktisk ønsket å spille låta selv i studio – og som sannsynligvis ikke ville hatt nevneverdige problemer med å gjøre det heller, å la dem få lov? Eller i det minste å la dem spille nok til at de også kunne krediteres som musikere på plata?

Black Sheeps er et amatørband bestående av barn. Burde ikke det tilsi en viss hensyntaken fra plateseskap og bransjepersoner?

~ av Erlend Tiller den 8. januar 2009.

11 kommentar to “Er dette riktig måte å behandle unge musikere på, da?”

  1. Jeg er helt enig. Dette lukter det av, og burde i ettertid fremstå som veldig flaut, både av MBN og ikke minst Ulf Risnes.

    Men nå må det understrekes to ting, og det er at 1) de får fremdeles TONOvederlag fremdeles, og det er mye større enn det man mottar fra GRAMO, og 2)så mener jeg å ha hørt at de allikevel er sikret GRAMOvederlag gjennom avtalen i utgangspunktet.

    Om det siste er 100% sant skal jeg ikke legge min ære i, men mene jeg leste det et par steder.

  2. @Vegar: Du har helt rett – de får fortsatt TONO-vederlaget, så lenge de står kreditert for komposisjon, tekst og arrangement. GRAMO-vederlaget får du vel bare som utøvende musiker, så om du ikke spiller på låta…? Men det er mulig det går an å avtalefeste overføring av hele eller deler av vederlaget til noen andre for alt jeg vet – jeg har ikke noen erfaring med GRAMO.

    Ulf Risnes kan vel egentlig ikke kritiseres her, han gjør bare jobben sin, men at Stein Vanebo tilsynelatende både er sjef i plateselskapet bandet er signet til og samtidig er bandets rådgiver høres litt «bukken og havresekken» ut for meg…

  3. Tja, poenget er jo at Ulf Risnes er produsent, og stort sett så er det jo produsenten sin jobb å bestemme hvem som spiller, og som tar upopulære avgjørelser. «Kill your darlings», osv osv

    Men ser poenget ditt.

  4. @Vegar: Ah, jeg hadde ikke fått med meg at Risnes var produsent. Jeg trodde han bare var musiker på skiva, jeg.

  5. Hvis man leser artikkelen i Dagsavisen vil man få en bedre forklaring på tidsnøden. Noe som ikke har kommet frem i artikkelen i Dagbladet. Bevisst? Ettersom det er bandet selv som skriver låtene, er det de som tjener mest på dette, i forhold til innleide musikere. Ikke minst gjelder dette pr. solgte enhet. Og som tidligere nevnt får de Tono-penger for spilling på radio / tv etc. Og jeg er rimelig sikker på at produsenten av plata har tatt hensyn til at dette ikke blir en overproduksjon, slik at bandet kan spille låtene bra live. Jeg er rimelig sikker på at plata vil bli en suksess. Og da vil det sikkert bli en god del konsertjobber på de. Og da blir det virkelig gode penger å tjene. Får dere muligheten til å høre de, så gjør det. Har hørt de live selv, og det svinger virkelig!!
    Så dette er slettes ikke så ille som det blir fremstilt som. Og Vanebo kan vel neppe være så ille. Han har tross alt Malin og Celine i stallen. Og det har ikke vært en eneste artikkel om at han skal ha «svindlet» disse.

  6. Tenk tilbake da dere var barn. Hvor mye husker dere fra barndommen, og hvor viktig var det i det lange løp?

    Prinsipielt bør man alltid bruke bandenes evner for hva det er verdt. Jeg vet ikke hva som er resonnementet bak å bruke andre musikere på MGP Jr-innspillingen, men jeg har jobbet med Stein og vet han har ubestridt teft for hva som fungerer i markedet for musikk av barn for barn.

    Og – ikke minst – så lenge det er MBO som betaler regningen, og tilrettelegger for suksessen, synes jeg det er rett og rimelig at Stein kan bestemme hvordan ting skal gjøres. Å være artist er ikke direkte som å være ansatt i et firma, men også i et arbeidstager-forhold er man til enhver prisgitt hva eierne og sjefene vil.

    Det er tross alt de som legger pengene på bordet for at man selv kan tjene penger. Investerer man pengene selv har man all rett i hele verden til å bestemme.

    Men, som sagt, tror man på et band og deres musikalske evner, så bør de selvfølgelig få bruke dem. Jeg tror uansett Blacksheeps vil få tilstrekkelig med muligheter til å spille musikken sin fremover.

    Bandet kommer sikkert til å bli så lei av denne låta når de er 15 eller 18, at de bare ler av kommentarene de kom med nå. 😉

  7. Og en ting til: Blacksheeps-musikerne får TONO-inntekter, om de er tekstforfattere og komponister på låta, selv om de ikke spiller på låta (det betyr egentlig at situasjonen på TONO-inntektene er omvendt: de tjener penger på noe som andre musikere har spilt inn!)

    MBO selv får ingen andre GRAMO-inntekter enn fonogramprodusent-andelen, så hvordan bruk av andre musikere skal tilgodese dem – og gjøre Stein sleip – ser jeg ikke helt.

  8. @dig: Stein er sikkert en grei fyr, han. Jeg bare påpeker at han sitter på begge sider av bordet her, og at det kan være …uheldig. Selv om han ikke har en økonomisk gevinst av det, er det venner av ham som har det. Black Sheeps er etter all sannsynlighet en ‘one hit wonder’, og da ville en god, uhildet rådgiver sørge for at de fikk maksimalt ut av det.

    Jeg er fortsatt av den oppfatning at ungene burde få spille selv når de har ytret ønske om det. At de får TONO-penger uansett hvem som spiller er irrelevant – det er GRAMO-vederlaget vi snakker om her. Hadde de spilt selv, ville de fått begge deler.

    Poenget mitt er at voksne musikere – eller barnemusikere med uavhengige rådgivere – neppe ville godtatt å bli behandlet på denne måten. Jeg sier ikke at Stein har gått inn for å lure ungene, jeg sier bare at jeg syns han kunne ivaretatt interessene deres på en bedre måte i akkurat dette tilfellet.

  9. Dette synes jeg er en merkelig debatt. Det har jo vært en av reglene i «alle år» i mgp jr. at musikken spilles inn av profesjonelle musikere, mens artistene selv (både band og enkeltartister) bidrar med vokalen. Går du inn på de respektive mgp jr.-nettsider i de nordiske landene så kan man laste ned reglene, og der står dette omtalt.

    Selvfølgelig har BlackSheeps oppfattet dette som surt, men reglene gjelder for alle som deltar i mgp jr. Det var jo et norsk band som gikk til Nordic-finalen også i 2007 uten at pressen løfta en finger den gang for å påpeke «jukset» som hadde skjedd i studio. Oppstyret nå skyldes bare at låta i år faktisk ble en kjempehit og at det derfor er penger inne i bildet.

    Så studiemusikere skal si fra seg inntektene når en av låtene de har bidratt på blir en hit? Blacksheeps som låtskrivere får jo sin del av kaka på samme måte som (uten sammenlikning forøvrig) a-ha og deres studiomusikere har delt kaka mellom seg for de pengene deres hit’er har generert….

  10. @Svein: Jeg, for min del, mener ikke at studiomusikere skal si ifra seg inntektene om låta blir en hit. Har man gjort en jobb, så har man gjort en jobb – og skal selvfølgelig ha betalt for den.

    Jeg skjønner også behovet for å bruke profesjonelle musikere – mange av artistene stiller uten eget band, eller er så urutinerte at de ikke har noe i studio å gjøre. Jeg ser ikke det som «juks» på noen måte. Men i akkurat dette tilfellet har vi altså et band som både kan og vil, men som ikke får lov. Jeg syns kanskje at man her kunne sett bort fra reglene og latt dem spille selv. Jeg ser vel ikke noen god grunn til å følge regler bare fordi de er der – og her mener jeg grunnlaget for regelen er borte.

    Og du har selvfølgelig rett: Vi ville nok ikke hatt denne diskusjonen om låta ikke hadde vært en hit.

  11. Veldig gode og fornuftige kommentarer. Stein har selvfølgelig ikke lurt noen. NRK`s policy er at alle musikksporene til mgp låtene skal spilles inn av studiomusikere. Da BlackSheeps ble valgt til finalist i mgp jr. fikk de beskjed om at lydsporene skulle spilles av studiomusikere. I den forbindelse følte bandet det som juks at andre skulle spille deres låt, forståelig nok. Studiomusikerne benyttet demoen som et grunnlag for å spille inn lydsporene. Under plateinnspillingen var hele bandet tilstede og påpekte hvilke endringer de mente måtte gjøres. Dette ble i meget stor grad tatt hensyn til av produsent Ulf Risnes og det ferdige produktet var BlackSheeps fornøyd med. Er ikke i tvil om at BlackSheeps kunne gjort samme jobben, men det ville høyst sannsynlig tatt lenger tid. Er enig med de som sier at BlackSheeps live er bedre enn studioinnspillingene, men dette er selvfølgelig en smakssak. Stein Vanebo og MBN har fått endel pepper i denne saken, men det er fullstendig ufortjent. Etter seieren i MGP jr. fikk BlackSheeps tilbud om platekontrakter fra de største selskapene, men vi valgte å satse på MBN, noe vi ikke angrer på. Stein informerte oss på forhånd om hvilke royalties bandet ville få og hva som ville tilfalle studiomusikerne. At Dagbladet i ettertid prøver å koke suppe på en spiker, kan vel bare gå i kontoen for salg av aviser. mvh Oddleif, far til gitaristen i BlackSheeps

Kommentarer er stengt.

 
