Se verden fra min synsvinkel

Som markedssjef får jeg stadig telefoner fra folk som forsøker å selge meg et eller annet. Det kan være et reklamebyrå som ønsker å selge seg inn, et trykkeri som gjerne vil med på anbudslista neste gang jeg skal produsere en trykksak, et konsulentfirma som vil selge meg linkoptimalisering, en annonseselger, en annonseselger til, enda en annonseselger… you name it. De fleste av disse er helt ordinære selgere som forsøker å få en eller annen – hvem som helst – til å vise interesse for det de har å selge; ‘blahblahblah, ja da sender jeg deg et tilbud på mail haengoddag…’. De er glemt i det øyeblikket jeg legger på røret, tilbudene de sender ender opp i mappen ‘ting jeg skal se på en gang – kanskje’, og når de ringer for å følge opp etter en uke eller to aner jeg ikke hvem de er eller hva det er de selger for noe. Dette er de som ringer og spør etter ‘markedsansvarlig’.

Men noen selgere utmerker seg og blir husket. Først og fremst dem som har gjort hjemmeleksa si før de ringer meg for første gang. De som vet hvem jeg er, hva jeg jobber med, som har dannet seg et bilde av hva som er viktig for meg og bedriften jeg jobber i – og som tilbyr et produkt eller tjeneste relevant i forhold til dette. Folk som forsøker å se verden fra min synsvinkel og som fokuserer på hva jeg trenger.

Og så er det den andre typen: de som insisterer på å krangle med meg, og tror at ‘å mase’ er synonymt med ‘å overbevise’. De som mener at jeg er dum som ikke innser hvor fabelaktig det de har å selge er, og som gjentar de samme argumentene igjen og igjen. Gjerne med høy, litt skingrende stemme. Folk som er så forelsket i sitt eget produkt at de glemmer å spørre seg om jeg faktisk har noen interesse av dette eller om dette er noe jeg faktisk har behov for. Jeg husker dem, men kommer aldri til å kjøpe noe av dem.

Sånn er hverdangen til bookingansvarlige, også. Husk det neste gang du forsøker å booke en spillejobb.

~ av Erlend Tiller den 29. januar 2009.

Én kommentar to “Se verden fra min synsvinkel”

  1. Telefonselgere må være noe av det mest irriterende jeg vet om. Jeg føler med dere som får mye sånt i jobben. De verste er de som ikke gir seg når jeg sier jeg ikke er interessert. Det er en merkelig salgsmetode, tror de virkelig at man plutselig skal gi seg fordi man blir mast på? Det funker dårlig.

    Denne posten er jo en fin sak å lese for den som jobber i telefonsalgsbransjen. Får håpe noen av dem det gjelder, detter innom. 🙂

Legg igjen en kommentar

 
